Op de brommer

Een enkele zwaluw waagt zich in de lucht, het is warm, zeer warm. We rijden met z’n drieën door het Twentse landschap op onze brommers, een Royal Nord, een Puch MV50 en ik op mijn Batavus Whippet. Alle drie gaan ze een beetje harder dan toegestaan en qua demping was het ook niet helemaal koosjer. Ondanks de snelheid die we konden halen droegen we geen helm, dat was toen nog niet verplicht.

Na het glooiende landschap rond Usselo gingen we richting Hengelo via Borne naar Zenderen. Op de weg tussen Borne en Zenderen hadden we ruim baan en dus ging het gas erop. Was ook wel lekker in die hitte een beetje wind door de haren. Plotseling zie ik voor mij de vriend op de Puch remmen en slingeren. Ook vriend twee op de Royal Nord remde hevig waardoor ook ik vol in de ankers moest. Op de plaats waar kameraad Puch remde zag ik twee rubberen slangetjes over weg liggen en ik dacht nog, daar zo nodig voor op de rem is overdreven.

Op dat moment gebeurden er een aantal dingen snel achter elkaar. Allereerst zag ik mijn beide vrienden vol gas geven en verdwijnen in de verte. Achter een geparkeerde Volkswagen bus zie ik een politieman tevoorschijn komen die hevig zwaait met een stopbord (vakterm pannekoek – toen nog zonder extra n). Ik geef een partij gas en schiet naar voren. Zie een gaatje tussen de diender en de VW bus en schiet daar tussendoor achter mijn maten aan. Kort daarna hoor ik achter me het geluid van een lichte motor en in een bocht zie ik, omkijkend, dat een politieman met een DKW-motor de achtervolging heeft ingezet. Nu had ik het niet alleen meer warm van het weer maar ook van de spanning. Plat gezegd stond de reuzel mij in de bilnaad.

Het werd niet zo’n hele lange achtervolging want de brommers hadden iets meer vermogen dan de DKW 50 cc motor van de Rijkspolitie ter plaatse. Via wat slingerweggetjes en een paar zandpaden konden we met bonzend hart even bijkomen van de spanning. We hebben het er thuis maar niet over gehad want dat was de stemming niet ten goede gekomen.

Met boeven vang je dus boeven. Een aantal jaren later stond ikzelf met de gatsometer (de rubberen slangetjes over de weg) te controleren op snelheid en ja hoor ook een brommer bestuurder ging te hard. Deze stopte overigens keurig voor het gegeven stopteken. De beste jongen zat net als ik vroeger op een technische school en had zijn Honda CB50 zeer deskundig opgevoerd. Eigenlijk was ik er best een beetje van onder de indruk. Ik schreef een bon uit en overhandigde het aan de snoodaard. Met grote ogen keek hij me aan toen hij las wat ik had opgeschreven: “Mooie brommer jong, wegwezen”.