Facebook 8-2019

Zoals zovelen ben ik van het ochtendnieuws op mijn laptop. Ik switch van de ene naar de andere krant en doe aan koppensnellen. Want daar zijn ze goed in, het maken van koppen. Een beetje regenbui maakt het al snel een horrorherfst of een zondvloed, we komen superlatieven tekort! En dan de bekende Nederlanders. De een doet nog meer z’n best dan de ander door aanstellerig gedrag of buitenissige foto’s.

Dan door naar de sociale media, waarop onbekenden hun eigen nieuws maken, zonder ook maar een moment na te denken over de gevolgen. Zo overkomt het me regelmatig dat ik geconfronteerd word met beelden van aanrijdingen waar slachtoffers in (doods)nood verkeren en waar hulpverleners hun eerste trauma’s oplopen. Je zou kunnen stellen dat ik me dan maar moet afmelden voor sociale netwerken als Facebook, maar dat zijn ook juist de plekken waar ik mijn lotgenoten tref. Of liever gezegd, de leden van de BNMO.

Ik heb inmiddels meer mensen, meestal onbekenden, de toegang tot mijn Facebook-account geweigerd dan dat ik Facebookvrienden heb. Alleen maar om bepaalde confrontaties uit de weg te gaan. Toch is er een lichtpuntje. Met het bereiken van een bepaalde leeftijd neem je afscheid van je werkzame leven en mag je gaan trekken van Drees. Dat moment is 28 oktober jongstleden ongemerkt voorbijgegaan. Het deed geen zeer en aangezien ik al met medisch ontslag ben, hoefde de oud-werkgever er ook niets aan te doen. Daar zijn ze overigens erg goed in. Maar goed, ik waak ervoor om een mannetje te worden dat zijn tijd verdoet achter de spreekwoordelijke geraniums en dus steek ik veel tijd in de BNMO-afdeling Politie. Naast een aantal andere klussen houd ik me vooral bezig met de uitbreiding van het aantal leden. We groeien goed en als het een beetje meezit gaan we naar de driehonderd leden! Dat mag ook wel als je voorgedragen gaat worden om een zelfstandige afdeling te worden. Maar het kan nog beter. Uitgaande van een totaal van meer dan 2000 collega’s met een erkende beroeps gerelateerde aandoening, missen we nog best wel veel mensen. Dus als we allemaal een beetje reclame maken, zijn we straks met zovelen dat we Facebook niet meer nodig hebben als gezamenlijk collectief.